عیار صداقت

در بعضی جوامع محلی و منطقه ای گاهاً شخصیت هایی بروز می نمایند که از کاریزمایی برخوردار می گردند که اگر نگوئیم مقدّس بلکه در حد یک چهره قابل احترام و فصل الخطاب قرار می گیرند و اصولاً در مواقع حساس نظر جناب به مسئله ای باعث هدایت افکار عمومی به آن سمت می شوند. ما اسفرورینی ها به خاطر نیروی گریز از مرکزی! که از آن برخوردار هستیم در کمتر برهه ای دنباله رو این چنین شخصیتهایی بوده ایم و به همین دلیل چنین شخصیتی اصولاً در جامعه اسفرورین شکل نگرفته است و اگر کسانی هم در بعضی مواقع با تقلید از برخی مناطق تلاش کردند که این چنین کاریزماهایی را به اسفرورینی ها معرفی نمایند چندان موفقیتی کسب نکردند.

اما شرایط در شهر همجوار شال کاملاً متفاوت از اسفرورین رقم می خورد. تا به یاد داریم و تا نقل وقول کرده اند اکثریت غالب شالی ها حول محور شخصیت زنده یاد حاج آقا سید حسن موسوی شالی امام جمعه سابق تاکستان و نماینده دور سوم خبرگان رهبری مجتمع بوده اند و هر گونه رأِی و نظر ایشان افکار عمومی شال را به آن سمت هدایت می کرده است.

این گرایش و تأثیر معنوی ایشان گاهاً به حدی است که یکی از فعالین جناح چپ و از شیخ قدرتی های معروف شال در تبیین فعالیت های جناح اقلیت شهرشان عنوان می کرد که اگر ما بتوانیم فقط رأی همسران (زنان شالی) خود را جذب نمائیم در هر انتخابات وزنه قابل تأملی هستیم. سپس ادامه داد که در زمان انتخابات هرگونه و هرچقدر فعالیت تبلیغی داشته باشیم حداقل در منزل خویش بی تأثیر است چرا که همسران ما وقتی به سر صندوق اخذ آرا تشریف می برند مهر خانواده سادات شال بر رأی و نظر شوهرانشان غالب شده و الی آخر ....

حال سوال اینجاست که آیا خانواده و اقوام این سید بزرگوار هم همانند مردم شال تابع رأی و نظر بزرگ خانواده بوده اند؟! اصلاً آیا ذوب شده های شالی در آن سید جلیل القدر که دبّه شیر را با آب خانه ایشان معاوضه می کردند از صداقت برخوردار هستند؟! فارغ از صحت و سقم جواب احتمالی آنچه که در قضیه فرمانداری برملا گشت این بود که جانشینان و وابستگان حاج آقا شالی بر خلاف توافقات صورت گرفته بر طبل فرمانداری مستقل و استفاده از نفوذ خود در این راه کوبیدند و بازی خطرناکی را در منطقه شروع کردند.

جالب خواهد بود که بدانیم دو آتشه های امروز شالی در این مسئله کاملاً بر خلاف رأی و نظر آن مرحوم حرکت کرده اند طبق سند ذیل ایشان در جریان راه اندازی مخابرات در اوایل دهه 60 شمسی با تنظیم صورتجلسه ذیل بنا داشته اند که همگرایی دو منطقه رقیب را بر واگرایی آن غالب سازند جدای از درست یا غلط بودن موضوع وحدت با ارائه این سند خواستم عیار صداقت دوستان شالی را در تبعیت از آن مرحوم عیان نمایم:

 

بسمه تعالی

صورتجلسه

در تاریخ 8/7/62 اینجانبان امضاء کنندگان ذیل در حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا سید حسن شالی و آقای آقایی مدیرکل مخابرات استان زنجان چنانکه در دوسال پیش مقدار 2500 مترمربع زمین که در اختیار اداره مخابرات قرار داده ایم و نقشه مخابرات هم در زمین مزبور پیاده شده مورد قبول است که ساختمان مخابرات بنا شود ولی بخاطر آقای شالی که انشاالله در نظر دارند بین اسفرورین و شال وحدت ایجاد شود شال هم 2500 متر مربع زمین برگزار نمایند و محل انبار و خانه سازمانی ایجاد شود و نهر خرزان حدفاصل قرار گرفته است بطریقی رفع مزاحمت شود و همچنین در این جلسه مقرر شد در همین حدوسط دفتر بسیج اقتصادی درست شود قسمتی هزینه را اهالی شال و قسمت دیگر را اهالی اسفرورین تقبل نمایند. توضیح اینکه حدوسط نهر خرزان تعیین گردیده که آن ساختمان هم نصفی از زمین اسفرورین و نصف دیگر زمین شال را اشغال نمایند.

بتوفیق پیروزی حکومت جمهوری اسلامی بر استکبار جهانی. توضیح اینکه منظور از دفتر بسیج اقتصادی تأسیس بخشداری و فرمانداری در بین دو محل خواهد بود.

 

شاید در این بین تنها شخصیت شالی که با استناد به نظر امام جمعه فقید تاکستان مخالف شهرستان شدن مستقل دو شهر اسفرورین و شال بوده و کماکان بر موضع خویش استوار هستند حاج آقا اسلامی امام جمعه فعلی تاکستان بوده که با توجه به اینکه قدرت اعمال نفوذ نیز  داشته اند موضعی متفاوت اتخاذ نموده اند. جالبتر آنجاست که بدانیم ایشان به خاطر این موضع به حق مورد همجمه همشهریان شالی هم قرار گرفته اند.

حاشیه:

در رابطه با فرمانداری طی آخرین اخبار واصله، اتفاقات میمونی در حال وقوع است که به وقتش اطلاع رسانی خواهم کرد.

/ 13 نظر / 19 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حقیقت

سلام . ببینید من خودم یک شالی هستم و میخوام بگم که برای اکثر شالیها این مهم نیست که حتمآ خودشان صاحب فرمانداری شوند و نگذارند که شما فرمانداری بگیرید. ما هم از اخلاق خودمان با خبریم و تا حدودی از اخلاق شما. اصلآ منظورم این نیست هردو بد اخلاقیم یا خوش اخلاق . فقط این و میدونیم رفتارمون هرجوری که باشه با هم سازگاری نداریم و اگر هم صاحب فرمانداری شویم زیادبا فرمانداری وحدت دوام نمیاوریم. پس چه بهتر که جدا از هم باشیم و دوری و دوستی کنیم . حالا چه شما زودتر شهرستان شدید چه ما .

حقیقت

(ادامه پیام قبلی) و اینکه شما میگید که شالیها قضیه رو زود تموم شده فرض کردند کاملآ درسته و اکثریت ما هم این و میدونیم. اما در رابطه با فرزندان و بازماندگان حاج اقا سید حسن موسوی شالی باید این و بهتون بگم که شما باید شبانه روز نماز شکر بخونید که بازماندگان حاج اقا موسوی شالی امور شال رو در دست دارند چون اگه امور دست اینا نبود شال خیلی بیشتر از اینها و پیشتر از اینها رشد و پیشرفت کرده بود . فرزندان حاج اقا موسوی مستقیمآ مانع رشد شال هستن تا بهتر بتونن در این راه به سود اوری ها و اهداف شخصی خود برسند. ولی متآسفانه عده ی زیادی هستند که خودشون و بی عقلی رده اند و هنوز هم سنگ چنین ادم هایی رو به سینه میزنند .

علی محمدرضایی

«وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم» نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود!

احمد

سلام اقای سلیمانی با عرض خسته نباشید خواستم اول به شما بگم یک سری به شهرتان اسفرورین بزنید اگه یک خیابان درست حسابی دارید نام ببرید تا ما هم یاد بگیریم اگه در شهرتان میدان درست حسابی دارید ادرس را لطف کنید ادعا کردن درست نیست به عمل حرف بزنید شما چرا به زور خودتان را می خواهید به شال بچسبانید خودتان بروید فرماند اری بیاورید البته اگر توانستید وسلام اقای سلیمانی

عمران رحيمي فر

پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: هر کس به مرد یا زن با ایمانی بهتان بزند یا درباره‎ی کسی چیزی بگوید که در او نیست خداوند در قیامت او را بر تلی از آتش قرار می‌دهد خداوند همه يمان را هدايت كند[ناراحت]

جوان شالي

سلام اقاي سليماني شمايي كه ادعاي صداقت داريد مگر نه اينكه از ابتدا ما شالي ها پيش قدم اتحاد شديم وحتي اين قضيه به نحو مثبتي در حال شكل گيري بود كه به اصطلاح عوام شما دبه كرديد وبر سر مكان فرمانداري همان بحث هاي مخابرات را پيش كشيديد پس شما اول كسي بوديد كه تخم نفاق را كاشتيد پس خوا هش ميكنيم اين همه استدلال واهي نفرماييد وكمي به عقب برگرديد ورفتار خود را نيز بسنجيد وسلام

شهروند

جواب شما توسط یک وبلاگ نویس در وبلاگ shali90.blogfa.comداده شده سربزنیدوجود دارد

محمد

m

محمد

besyar ali bod

besyar ali bod